Logga inFör att få skriva i forumen måste du vara inloggad |
Våra forum |
Aktuella diskussioner» Någon som vill prata Fairtrade och miljö i Norrköping vecka 40.» Instruktörsforum: Glad sommar + uppdaterat material » SHIP café » Tygkassar med snygga tryck? » Stötta världsbutiken i Umeå! » Instruktörsforum: Fairtrade Fan Club » "Fairtrade" bebisen har landat i Göteborg » Morotsmobb i Jönköping 27 mars! » Vill du ta emot en utbytesstudent? » Instruktörsforum: empowerment |
|
|
#1 |
|
Reg.datum: okt 2009
|
Hade tyvärr inte möjlighet att besöka Göteborgs choklad & delikatessfestival som hölls den här helgen (24-25/10).
I en PDF-fil på festivalens hemsida presenteras "Nyheter och specialerbjudanden under choklad & delikatessfestivalen 2009". I den påstås den s.k. hälsochokladen Xocai vara både Krav & Rättvisemärkt. Någon som vet om den är rättvisemärkt/FairTrade? http://chokladkalaset.se/info/Chokl...erbjudanden.pdf Kan tillägga att företaget bakom Xocai är amerikanska MXI Corp: www.mxicorp.com Senaste redigerad av rusam den 2009-10-25 klockan 19.03. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reg.datum: feb 2006
|
Hej,
Chokladen Xocai är inte Rättvisemärkt, den ser inte heller ut att vara Krav-märkt när man går in på deras svenska hemsida. Vänliga hälsningar Cecilia Rättvisemärkt |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reg.datum: aug 2006
|
Gör Rättvisemärkt-kontoret något åt den felaktiga reklamen från Chokladkalaset?!
Hoppas det - och att ni berättar hur det går! Vänliga hälsningar Inger Rättvisemärkt-ambassadör |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
|
Citat:
Xocai säljje genom en pyramidsspelsliknande direktmarknadsföringsmodell med många svenska distributörer med bristande chokladkunskap som ofta tar ut svängarna. T.ex. genom att påstå att produkterna är rättvisemärkta. Chokladkalaset är inte boven i dramat utan ett offer för omständigheterna och lurade av en oseriös utställare. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reg.datum: jan 2010
|
Xocai är en krav & rättvise märkt produkt den är även korsher certifierad
Förpackningsmaterial Förnyelsebara eller "grön" resurser Certifierade av de tre stora miljöproblemen tillsyn organisationer (Triple Certification): * Forest Stewardship Council * Sustainable Forestry Initiative * Endorsement of Forest Certification Schemes Framtida Xocai ™ förpackningarna kommer att bära dessa miljö påskrift certifieringar från varje tillämplig organisation. Go Green! Som man kan läsa så är framförhållningen faretrade - man kan även gå in på nedanstående länkar. onewrapperatatime.com brighteyesfoundation.com mxicorp.com/xo-love http://www.mxicorp.com/csr/ |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reg.datum: jan 2010
|
Kan även påpeka att MXI CORP som står för Xocai inte är ett pyramid företag utan ett Binärt MLM system den som kan något om detta vet vad det är.
Kan även upplysa om att PYRAMID spel är olagliga. Man finner mycket okunskap på nätet och det gäller att man tar reda på fakta |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reg.datum: dec 2009
|
Angel: Både Rättvisemärkt och Kravmärkt är som namnet antyder märkningar, dvs. symboler som sitter på förpackningen. Varken produkterna på er svenska eller amerikanska sida har några sådana symboler (det är iofs inte så konstigt att de amerikanska produkterna saknar svenska märkningar, dock saknar produkterna vad jag kan se även den amerikanska Fairtrade-symbolen). Den enda symbol jag ser på produkterna är Brunswick Labs, som vad jag kan uttyda på deras hemsida (http://www.brunswicklabs.com/) bara jobbar med att produkterna inte ska innehålla giftiga medel o dyl.
http://www.mxicorp.com/csr/ som du hänvisar till säger visserligen att företaget jobbar med CSR-frågor och det är ju bra. De flesta företag säger det. Problemet är att vissa ljuger. Därmed finns märkningar likt Rättvisemärkt för att garantera att man faktiskt gör så. Och att säga att man jobbar med CSR-frågor är inte samma sak som att vara Rättvisemärkt. Rättvisemärkt är man bara om man har Rättvisemärkt-symbolen på sina produkter, och det har inte ni. De tre certifieringarna du hänvisar till är bara certifiering av trä och papper. Alla tre. Naturligtvis är det bra att ni använder miljövänligt papper runt chokladen, men största delen av produkten är ju faktiskt choklad, och denna kan ni inte visa upp någon miljöcertifiering för, än mindre rättvis handel-certifiering. Sammanfattningsvis vill jag bara uppmana er till att vara försiktiga med att kalla er Krav- och Rättvisemärkta när ni inte är det. Jag har för mig att det kan få juridiska konsekvenser... men jag är inte säker, jag är bara en enkel lekman. I vart fall skriver ni inte att Xocai är det på er hemsida, och det är ju bra, om ni gjorde det vore det andra bullar. Men en enskild kommentar på ett forum gör nog ingenting. Gör inte om det bara. Senaste redigerad av micael den 2010-01-25 klockan 18.13. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
|
Citat:
Har ALDRIG påstått att Xocai handlar om ett olagligt pyramidspel. Har tidigare sett en PDF-fil med en forskningsstudie där skillnaden mellan MLM och pramidspel förklaras. Den var upplagd av en Xocai distributör. Även om det MLM system som används är lagligt så finns enligt min uppfattning likheter med pyramidspel och då känns liknelsen relevant. Andra får gärna ha en avvikande uppfattning. För att få reda på fakta har jag frågat organisationerna bakom både Kravmärkt och Rättvisemärkt angående Xocai. Båda organisationerna tillbakavisar att någon Xocai produkt är certifierad. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Kan tillägga att MXI Corp i en FAQ på sin hemsida förnekar att Xocai är ekologiskt certifierad (certified organic).
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reg.datum: dec 2009
|
Här är en hemsida som visar att det Xocai sysslar med är som rusam skriver mycket likt pyramidspel, skulle säga förklätt pyramidspel: http://faktoider.blogspot.com/2009/...-andra-mlm.html
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
| Visningsalternativ | |